صرف نظر از مباحث مربوط به تفاوتهای فرهنگی، ادبیات کارآفرینی در تنه خود، چه در مورد اثرات کارآفرینی بر عملکرد و چه اثرات متغیرهای محیط درونی و بیرونی سازمان بر کارآفرینی سازمانها با یافته های ضد و نقیضی مواجه است. به عنوان مثال، در حالی که برخی از مطالعات از اثرات مثبت کارآفرینی سطح سازمان بر عملکرد کسب و کار خبر می دهند (برای مثال، ویکلاند و شفرد، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵؛ فاکس، ۲۰۰۵؛ هاگس و مورگان، ۲۰۰۷؛ مورنو و کاسیلاس، ۲۰۰۸؛ رانیان و همکاران، ۲۰۰۸؛ اسلاتوینسکی، ۲۰۱۰)، برخی دیگر خلاف این ادعا را گزارش کرده اند (هارت[۳۴]، ۱۹۹۲؛ ماتسانو و همکاران[۳۵]، ۲۰۰۲؛ مورگان و استرانگ[۳۶]، ۲۰۰۳؛ اسمارت و کونانت[۳۷]، ۱۹۹۴). از سوی دیگر، امروزه چه در کشورهای خارجی و چه در داخل ایران، مطالعات و تحقیقات بسیاری در زمینه کسب و کارهای مختلف جهت توسعه کارآفرینی در مشاغل مختلف انجام می شود، اما با این حال، در صنعت بانکداری علیرغم وجود فعالیتهای کارآفرینانه، تلاش های مطالعاتی بسیار محدودی به تحلیل کارآفرینی در این صنعت پرداخته است. علاوه براین، نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده بیشتر به دلیل موردی بودن مطالعات قابل تعمیم نیستند. در تحقیق حاضر، گردآوری اطلاعات در مجموعه ای از بانکهای خصوصی استان اصفهان انجام شد که می تواند نتایج معتبرتری در مقایسه با تحقیقات قبلی ارائه نماید. همچنین، تحقیق حاضر از نظر زمان، در شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار خاص (برای مثال، تحریم بانکهای ایران) اجرا شده است که این امکان کمتر در اختیار تحقیقات قبلی بوده است. از این رو، تحقیق حاضر از حیث برطرف نمودن ابهامات موجود در قلمرو موضوعی خود و توسعه دانش موجود نقش مهمی برعهده داشته و در تلاش بوده است تا بینش کاملی از کارآفرینی سازمانی در صنعت بانکداری و تأثیر شرایط محیطی بر آن در اختیار دست اندرکاران این صنعت قرار دهد.
۱-۴- اهداف تحقیق
۱-۴-۱- هدف کلی
هدف کلی این تحقیق تعیین اثر عدم اطمینان محیطی بر سطح مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان میباشد.
اهداف اختصاصی:
اهداف اختصاصی تحقیق حاضر به شرح ذیل میباشد:
-
- توصیف میزان عدم اطمینان محیطی و ابعاد آن در بانکهای خصوصی استان اصفهان
-
- توصیف میزان مشتری مداری و ابعاد آن در بانکهای خصوصی استان اصفهان
-
- توصیف میزان گرایش کارآفرینانه و ابعاد آن در بانکهای خصوصی استان اصفهان
-
- تعیین اثر عدم اطمینان محیطی بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان
-
- تعیین اثر عدم اطمینان محیطی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان
- تعین اثر مشتری مداری بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان
۱-۵- فرضیه های تحقیق
فرضیه های تحقیق حاضر به شرح ذیل میباشد (شکل ۱-۱):
فرضیه های تحقیق حاضر با توجه به چارچوب مفهومی تحقیق در قالب سه فرضیه اصلی که در شکل ۱-۱ نیز به صورت شماتیک قابل مشاهده است طرح گردیده است و عبارتند از:
- شرایط محیطی بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۱-۱- شرایط سیاسی بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۱-۲- شرایط اقتصادی بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۱-۳- تغییر در منابع و خدمات مورد نیاز بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۱-۴- محصولات بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۱-۵- بازارها و تقاضا بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۱-۶- رقابت و فناوری بر سطح مشتری مداری بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
- شرایط محیطی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۲-۱- شرایط سیاسی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۲-۲- شرایط اقتصادی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۲-۳- تغییر در منابع و خدمات مورد نیاز بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۲-۴- محصولات بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۲-۵- بازارها و تقاضا بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۲-۶- رقابت و فناوری بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
- مشتری مداری بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۳-۱- مشتری نوازی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۳-۲- استنباط نیاز بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۳-۳- خدمترسانی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
۳-۴- برقراری ارتباط بر سطح گرایش کارآفرینانه بانکهای خصوصی در استان اصفهان تأثیر معنیداری دارد.
عدم اطمینان محیطی
دولت و سیاستها
اقتصاد
منابع و خدمات
محصولات، بازارها و تقاضا
رقابت
فناوری در صنعت
گرایش کارآفرینانه
خطرپذیری
نوآوری
پیشگامی
رقابت تهاجمی
استقلال
مشتری مداری
مشتری نوازی
استنباط نیاز
خدمترسانی
برقراری ارتباط
H1
H2
H3
شکل ۱-۱- مدل شماتیک فرضیه های تحقیق
۱-۶- پیشفرضهای تحقیق
تحقیق حاضر با پیشفرضهای ذیل اجرا شد:
-
- شرکتکننده های تحقیق درک همسانی از سوالات پرسشنامه ها دارند.
- شرکتکننده های تحقیق سوالات پرسنامهها را به دقت خوانده و صادقانه به آن ها پاسخ می دهند.
۱-۷- قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق حاضر شامل موارد ذیل است: