- روش گردآوری داده ها
پژوهشگر پس از ارائه معرفی نامه از طرف دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مسئولین مرکز درمانی از ایشان کسب اجازه نمود. سپس در مورد هر یک از واحدهای پژوهش بعد از توضیح جامع در رابطه با پژوهش و اخذ رضایت آگاهانه از ایشان و آموزش نحوه ماساژ به هریک از آن ها، وارد پژوهش شدند. واحدهای پژوهش در هر کدام از مراحل مخیر به ادامه کار بودند و افرادی که از ادامه منصرف شدند به عنوان افت نمونه در نظر گرفته شدهاست.
- اعتبارعلمی(روایی)ابزار
روائی ابزار درجهای است که در آن یک ابزار آن چه را قرار بود اندازه گیری کند، اندازه گرفته است. روائی محتوا وابسته به کفایت پوشش محتوایی است که باید اندازه گیری شود. اعتبار محتوا الزاماًً بر پایه قضاوت است. از محققان در زمینه محتوا خواسته می شود تا کیفیت سؤالات را تحلیل کنند[۵۸]. در این پژوهش برای بررسی روائی محتوا به شکل کمی، از دو شیوه روش نسبت روائی محتوا(CVR) و شاخص روائی محتوا(CVI) استفاده شد.
ابتدا برای تعیین نسبت روائی محتوا از۱۱ نفر از اساتید دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز خواسته شد تا هر گویه را بر اساس طیف لیکرت۳ قسمتی(ضروری است، مفید است ولی ضروری نیست، ضرورتی ندارد) بررسی نمایند. سپس پاسخها بر اساس فرمول
CVR= [ne-(N/2)]/ (N/2)
محاسبه گردید[۶۰] (ne:تعداد متخصصینی که گزینه ضروری را انتخاب نمودند وN: تعداد کل متخصصین) . نسبت روایی محتوی پرسشنامه ۸۰/۰ بود که مقادیر بالای ۵۹/۰ بر اساس جدول لاوشه قابل قبول تلقی شدند[۶۱].
جهت بررسی شاخص روائی محتوا، از روش والتس وباسل(Waltz & Bausell)استفاده شد. بدین منظور، ابزار در اختیار ۱۱ نفر از اساتید دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار گرفت و از آنان درخواست شد تا بر اساس شاخص روائی محتوای والتس و باسل میزان مربوط بودن، واضح بودن و روان بودن هر یک از گویه های موجود در ابزار را از نمره۴ تا ۱ تعیین نمایند[۶۲]. امتیاز شاخص روائی محتوا برای هر گویه از طریق تقسیم تعداد متخصصان موافق رتبه۴و۳ برای گویه بر تعداد کل متخصصان محاسبه شد.
تعدادکل متخصصان/تعداد متخصصین موافق رتبه ۳و۴ برای گویه=CVI
سپس بر اساس میانگین نمرات شاخص روائی محتوای همه گویه های ابزار، متوسط شاخص روائی محتوای ابزار محاسبه گردید. در این روش گویه های دارای نمره بالاتر از ۷۹/۰ مناسب هستند، بین۷۹/۰تا۷۰/۰ نیاز به اصلاح دارند و کمتر از۷۰/۰ غیر قابل قبول میباشند[۶۰]. شاخص روائی محتوا، برای معیار مربوط بودن ۹۵/۰، برای معیار وضوح ۹۳/۰ و برای معیار سادگی ۹۳/۰به دست آمد که نشاندهنده مکفی بودن روایی محتوای نسخه فارسی پرسشنامه دلبستگی پدر با نوزاد برای استفاده در تحقیقات داخلی میباشد.
- اعتماد علمی(پایایی)ابزار
پایایی یک ابزار اندازه گیری، به توانایی آن در ثبات اندازه گیری اطلاق میگردد[۵۸].
جهت تعیین پایایی ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اصلاح شده بین ۳۰ نفر از نمونه های پژوهش که به طور تصادفی از بین نمونه ها انتخاب شده بودند، توزیع شد و پس از گردآوری و استخراج داده ها، مقدار آلفای کرونباخ محاسبه و مقادیر بالای ۷/۰ قابل قبول تلقی شدند. طبق نظر Burns برای ابزارهای خوب ابداعشده کمترین ضریب پایایی قابل قبول ۸۰% و در مورد ابزار تازه ابداع شده پایایی ۷۰%قابل قبول است[۵۹].
- روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها
داده های به دست آمده از پژوهش پس از کد گذاری به وسیله روشهای آماری توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار برای متغیرهایی مثل سن، جنس، میزان ساعت کار در شبانه روز، مقدار درآمد ماهیانه خانوار، وزن تولد، نمره آپگار و همچنین آمار استنباطی از جمله آزمونt مستقل و ضریب همبستگی پیرسون یا اسپیرمن با بهره گرفتن از نرم افزار آماریspss13 مورد بررسی و تجزیه تحلیل آماری قرار گرفت و ۰۵/۰>p معنیدار در نظر گرفته شده است.
- ملاحظات اخلاقی
محقق در انجام این مطالعه موارد اخلاقی زیر را رعایت نمودهایت:
-
- تصویب موضوع پایان نامه در شورای پژوهشی دانشکده
-
- تصویب اخلاقی طرح در کمیته منطقهای اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز
-
- ثبت در مرکز کارآزمایی بالینی به شمارهIRCT2013061713691N1
-
- کسب اجازهنامه شروع کار از معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
-
- کسب اجازه نمونه گیری از ریاست بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز و مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجانشرقی
-
- معرفی خود به واحدهای مورد پژوهش و توضیح اهداف پژوهش
-
- اخذ رضایتنامه کتبی و آگاهانه از واحدهای مورد پژوهش
-
- اعلام اختیاری بودن شرکت واحدهای مورد پژوهش در ابتدای پژوهش
-
- رعایت اصول اخلاقی در استفاده از متون مورد استفاده در روند پژوهش
- دادن اطمینان به واحدهای مورد پژوهش در رابطه با محرمانه بودن اطلاعات و درج نکردن نام و نامخانوادگی آنان در پرسشنامه.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل جهت دستیابی به اهداف پژوهش، اطلاعات گردآوری شده با بهره گرفتن از آمار توصیفی و تحلیلی در ۱۲ جدول به شرح زیر نمایش داده شدهاست:
-
- جدول شماره ۱ مربوط به معرفی واحدهای پژوهش که شامل مشخصات فردی نوزادان که به صورت کمی هستند، میباشد.
-
- جدول شماره ۲ مربوط به معرفی واحدهای پژوهش که شامل مشخصات فردی نوزادان که به صورت کیفی هستند، میباشد.
-
- جدول شماره ۳ مربوط به معرفی واحدهای پژوهش که شامل مشخصات فردی اجتماعی والدین که به صورت کمی هستند، میباشد.
-
- جدول شماره ۴ مربوط به معرفی واحدهای پژوهش که شامل مشخصات فردی اجتماعی والدین که به صورت کیفی هستند، میباشد.
-
- جدول شماره ۵ مربوط به هدف اختصاصی اول “تعیین و مقایسه میزان دلبستگی پدر به نوزاد در گروه کنترل در شروع و پایان مطالعه” میباشد.
-
- جدول شماره ۶ مربوط به هدف اختصاصی دوم “تعیین و مقایسه میزان دلبستگی پدر به نوزاد در گروه مداخله در شروع و پایان مطالعه” میباشد.
-
- جدول شماره۷: جدول مقایسه تفاوت اختلاف نمرات دلبستگی شروع و پایان مطالعه
-
- جدول شماره ۹و۸ مربوط به هدف اختصاصی سوم”تعیین و مقایسه میزان دلبستگی پدر به نوزاد در دو گروه در شروع و پایان مطالعه” میباشد.
-
- جدول شماره ۱۱و۱۰ مربوط به هدف فرعی اول “ارتباط بین مشخصات فردی- اجتماعی پدران با میزان دلبستگی آن ها به نوزادان ” میباشد.
-
- جدول شماره ۱۳و ۱۲ مربوط به هدف فرعی دوم “ارتباط بین مشخصات فردی- اجتماعی نوزادان با میزان دلبستگی پدران به نوزادان ” میباشد.