۲) آزمون سنجش خلاقیت دکتر عابدی:
این آزمون در ایران در سال ۱۳۷۲ توسط دکتر عابدی ساخته شده است که شامل ۶۰ سوال سه گزینه ای و بالاترین نمره ۱۰۰ میباشد.این آزمون دارای چهار خرده آزمون میباشد که آلفای کرونباخ در خرده آزمونهای سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری، به ترتیب ۸۵/۰، ۸۲/۰ ،۸۴/۰، ۸۰/۰ درصد به دست آمده است . برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی،آلفای کرونباخ محاسبه و میزان آن۸۵/۰ درصد به دست آمد که در سطح قابلقبولی قرار دارد. در پژوهش مورد نظر فقط در حیطه خلاقیت در درس فیزیک ،فقط خرده آزمون سیالیت از دانش آموزان به عمل آمد که شامل ۱۸ سوال سه گزینه ای بود که سوالات و گزینه ها به صورتی که با درس فیزیک مرتبط باشد تغییر یافت و به گزینه ها به ترتیب ، گزینه الف ۱ نمره ،گزینه ب ۲ نمره و گزینه ج ۳ نمره تعلق گرفت در نتیجه بالاترین نمره در آزمون مورد نظر ۵۴ میباشد . به منظور بررسی روایی آزمون مذکور سوالات آزمون در اختیار استاد راهنما و مشاور و همچنین ۵ نفر از دبیران فیزیک دبیرستانهای ناحیه دو اراک قرار گرفت و روایی آن توسط ایشان تأیید گردید،همچنین آزمون فوق یک آزمون استاندارد محقق ساخته میباشد و روایی و توسط خود دکتر عابدی بررسی گردیده و به اثبات رسیده است.پایایی آزمون به کمک دو نیمه کردن و استفاده آزمون همبستگی سنجیده شد، ضریب همبستگی محاسبه شده ۰٫۹۵ بود که نشان از پایایی بالای آزمون است .
۳)آزمون سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس:
این پرسشنامه در سال ۱۹۷۰ توسط هرمنس ساخته شد شکل گیری پرسشنامه بر مبنای دانش نظری و تجربی موجود درباره نیاز به پیشرفت و با بررسی پژوهشهای مریوط در این زمینه این پرسشنامه شکل گرفت . این پرسشنامه اولیه شامل ۹۲ سوال بود که بر مبنای ده ویژگی که متمایز کننده افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا از افراد با انگیزه پیشرفت پایین تهیه گردید. پس از اجرای آزمایش و تجزیه و تحلیل سئوالات و محاسبه همبستگی یک یک سوالات با کل آزمون ۲۹ سوال به عنوان پرسشنامه نهایی انگیزه پیشرفت انتخاب شد. سوالات این پرسشنامه به صورت جملات ناتمام بیان شد و جهت یکسان سازی ارزش سوالات به دنبال هر جمله ۴ گزینه داده شده است و این گزینه ها به حسب اینکه شدت انگیزه پیشرفت از زیاد به کم یا کم به زیاد باشد به آن ها نمره داده می شود.بعضی سوالات به صورت مثبت و بعضی دیگر به صورت منفی ارائه شده است.در این پژوهش آزمون فوق به ۱۵ سوال تقلیل یافت و سوالات و گزینه ها به نحوه ای که با انگیزه پیشرفت تحصیلی در درس فیزیک متناسب باشد تغییر یافت.در سوالات شماره ۱و۴و۷و۱۲ به گزینه الف ۱ نمره ،گزینه ب ۲ نمره ، گزینه ج ۳ نمره و گزینه د ۴ نمره تعلق گرفت و در بقیه سوالات به گزینه الف ۴ نمره ،گزینه ب ۳ نمره ، گزینه ج ۲ نمره و گزینه د ۱نمره داده شد. نمره کل این آزمون از مجموع سئوالات به دست میآید که بالاترین نمره ۶۰ می باشد و نمرات به دست آمده ازآزمون اگر بالا باشد نشانگر انگیزه پیشرفت بالا و اگر نمره پایینی باشد نشانگر انگیزه پیشرفت پایین در فرد میباشد. از آنجا که هرمنس سؤالات این پرسشنامه را بر اساس پژوهشهای قبلی در باره انگیزش پیشرفت نوشته و در نهایت ضریب همبستگی هر سؤال با رفتارهای پیشرفت محاسبه کردهاست، از این نظر آزمون دارای روائی میباشد در ضمن به منظور بررسی روایی آزمون مذکور سوالات آزمون در اختیار استاد راهنما و مشاور و همچنین ۵ نفر از دبیران فیزیک دبیرستانهای ناحیه دو اراک قرار گرفت و روایی آن توسط ایشان تأیید گردید در ارتباط با ضریب پایایی از روش های آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده شد . در روش تنصیف ازفرمول ضریب همبستگی اسپیرمن –برون استفاده شد .ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده ۰٫۸۷ و ضرایب پایایی محاسبه شده با بهره گرفتن از روش های گاتمن و اسپیرمن –براون به ترتیب ۰٫۷ و ۰٫۷۲می باشند که دلیلی بر پایایی مناسب آزمون است .
۴)آزمون سنجش میزان یادآوری
برای سنجش یادآوری دانش آموزان در درس فیزیک ترتیبی اتخاذ شد تا در آزمون پایانی که توسط محقق طراحی شده بود سوالاتی که مربوط به این حیطه میباشد گنجانده شود و آزمون پایانی شامل ۲۰ سوال که به صورت سؤالهای تشریحی کوتاه پاسخ و بلند پاسخ تنظیم شده بود که حدود ۹ نمره از نمره کل آزمون به یادآوری مطالب درسی پرداخته شد.
۴-۳-روش تجزیه وتحلیل داده ها
تجزیه وتحلیل نتایج حاصل از این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار آماری اس پی اس اس و در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد بر اساس فرضیه های پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره هایی نظیر فراوانی ، درصد ،میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون های پارامتریک نظیر تی دو نمونه ای و آزمون لون استفاده شده است .
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
آآمممم
در این بخش به تجزیه و تحلیل داده ها و استنباط از داده ها خواهیم پرداخت این فصل شامل آزمون فرضیهها، تحلیل ،تفسیر، تعمیم نتایج و استنباط از داده های آماری خواهد بود.
۱-۴- داده های توصیفی
جدول (۱-۴) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای انگیزه خلاقیت(سیالیت)
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
انحراف از میانگین
خلاقیت (سیالیت)
مطالعه
۲۸
۳۸٫۱۴
۶٫۲۷۶
۱٫۱۸۶
مقایسه
۲۸
۴۱٫۷۱
۵٫۴۶۳
۱٫۰۳۲
داده های جدول ۱-۴- نشانگر آن است که میانگین نمرات خلاقیت دانش آموزان گروه تحت آموزش فیزیک با کاربرد فناوری اطلاعات از دانش آموزان تحت آموزش سنتی فیزیک کمتر است .
نمودار۱-۴- مقایسه میانگین نمرات سیالیت دو گروه
جدول (۲-۴) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای یادآوری محتوی درس
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
انحراف از میانگین
یادآوری محتوی
مطالعه
۲۸
۴٫۴۲۸۶
۱٫۵۱۹۷۱
.۲۸۷۲۰
مقایسه
۲۸
۵٫۸۰۳۶
۱٫۵۷۸۷۳
.۲۹۸۳۵
داده های جدول ۲-۴- نشانگر آن است که میانگین نمرات یادآوری دانش آموزان تحت آموزش فیزیک با کاربرد فناوری اطلاعات از دانش آموزان تحت آموزش سنتی فیزیک کمتر است .
نمودار۴-۲- مقایسه میانگین نمرات یادآوری دو گروه
جدول (۳-۴) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای انگیزه پیشرفت تحصیلی
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
انحراف از میانگین
انگیزه پیشرفت تحصیلی
مطالعه
۲۸
۳۹٫۱۸
۴٫۱۹۹
.۷۹۴
مقایسه
۲۸
۴۱٫۰۰
۳٫۶۹۲
.۶۹۸
داده های جدول ۳-۴- نشانگر آن است که میانگین نمرات انگیزه پیشرفت دانش آموزان گروه تحت آموزش فیزیک با کاربرد فناوری اطلاعات از دانش آموزان تحت آموزش سنتی فیزیک کمتر است .
نمودار۳-۴- مقایسه میانگین نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی دو گروه