۴٫ تعهد نامتناسب با خطر مورد نیاز
۵٫ تحت کنترل و آسیب پذیر بودن بنیانگذار
۶٫ نبود یک آزمایش واقعی از طریق پاسخگوئی به سوالاتی همچون چه کاری را میخواهیم انجام دهیم؟ چگونه و جه موقعی و به وسیله چه کسی میخواهیم آن را انجام دهیم؟
۲-۳-۴- طفولیت یا INFANT
با توجه به چرخه عمر شرکتی مشاهده می نمائیم که دومین دوره طفولیت (Infant) میباشد که دارای ویژگی های زیر میباشد:
۱٫ شرکت پیوسته در حال خلق نیازهای جدید برای بازار و کارآفرینی است.
۲٫ مدیریت با طرحها و ایدههّای فراوانی مواجه است که از سوی کارکنان یا از راه های دیگر و به صورت پیشنهاد مطرح گردیدهاند.
۳٫ از مطرح شدن و ارائه نمودن ایده های جدید در شرکت استقبال میشود و مشکلات ناشی از آن به عنوان فرصتی برای کارآفرینی یا بهبود کارهای جاری شرکت تلقی میشود.
۴٫ تصمیمات گرفته شده در قسمتهای بازاریابی و فروش، جهت نفوذ و افزایش سهم شرکت در بازار، بر نحوه پذیرش طرحها و برنامه ها در دیگر قسمتها تاثیر میگذارد.
۵٫ افرادی که طرحها و ایده های جدیدی پیشنهاد دهند، مورد تشویق مدیریت قرار میگیرند.
۶٫ طرحهای توجیه شرکت به موقع به تصویب مدیریت میرسند.
۷٫ مدیریت تلاش میکند با مشارکت بیشتر کارکنان، دامنه فعالیتهای شرکت گسترش یابد و روند رشد شرکت تسریع گردد.
۸٫ نقش کارکنان در حصول نتایج موفقیت آمیز در چرخه فعالیتهای شرکت و میزان فداکاری و مسئولیت پذیری آنان در انجام امور محوله، در ارزشیابی و ارتقای آنان مؤثر است.
۹٫ تعویض رهبر (بنیانگذار یا مدیر عامل) منجر به دگرگونی اساسی در شرکت میگردد.
۱۰٫ تصمیمات استراتژیک و حیاتی شرکت در مورد جهت حرکت شرکت، نوع و نحوه انجام فعالیتها توسط مدیریت اتخاذ میشود.
۱۱٫ مدیریت در برخی از امور که لازم باشد، به مشاوره نیز میپردازد.
۱۲٫ مدیریت، به راحتی، میتواند هر گونه مقرراتی را، حتی خارج از قاعده معمول در سوابق همین شرکت و یا شرکتهای مشابه، وضع نماید.
۱۳٫ ایجاد تغییرات در ساختار شرکتی به راحتی میسر میگردد.
۱۴٫ تغییرات عمدتاً، در ساختار شرکتی، سیستم حقوق و پاداش یا سیستمهای اطلاعاتی صورت میگیرد.
۱۵٫ کارکنان برای انتخاب نحوه انجام امور محوله آزاد هستند، مگر در مواردی که مدیریت، صراحتا، محدودیتی وضع کرده باشد.
۲-۳-۵- گذر از مرحله طفولیت
گذر از مرحله طفولیت دارای ویژگی های زیر میباشد:
۱٫ تشکیلات شرکتی، پست شرکتی، عنوان و سلسله مراتب در شرکت وجودنداردوشرکت دارای حداقل مقررات،سیستم،دستورالعمل انجام کاروبودجه بندی است
۲٫ تمرکز زیادی در اداره شرکت وجود دارد و تقریبا، همه اختیارات در دستان مدیر عامل است و تفویض اختیار صورت نمیگیرد.
۳٫ شرکت تامین اجتماعی اجازه نداده است که دخالت عوامل خارجی موجب خارج شدن کنترل شرکت رفاه گستر از دست وی شود.
۴٫ مدیریت تلاش میکند تا حد ممکن توازنی بین هزینه ها و درآمدهای شرکت برقرار کند.
۵٫ مدیریت اقدام به سرمایه گذاری در زمینههایی کردهاست که در کوتاه مدت به نتیجه میرسند.
۶٫ شرکت تمام توان خود را جهت افزایش تولید و فروش هر چه بیشتر محصول به کار گرفته است.
۷٫ شرکت از طریق ارائه تخفیف های ویژه توانسته است به میزان قابل توجهی فروش خود را افزایش دهد.
۸٫ شرکت تا حد ممکن به شکایت های مشتریان رسیدگی میکند.
۹٫ کارکنان نسبت به انجام وظایفشان متعهد هستند.
۱۰٫ کارکنان تمام وقت در اختیار شرکت هستند و حتی، گاهی، مجبور میشوند در ایام تعطیل نیز به سر کار بیایند.
۲-۳-۶- مرحله مرگ در طفولیت(InfantMortality)
مرحله مرگ در طفولیت دارای ویژگی های زیر میباشد:
۱٫ سیستمها، مقررات و آیین نامههایی وجود دارد که تناسبی با فعالیتهای شرکت ندارند.
۲٫ مدیریت (بنیانگذار) اقدام به تفویض اختیارات زودتر از موعد کردهاست.
۳٫ مقررات و آیین نامههای دولتی موانع زیادی برای ادامه حرکت شرکت ایجاد کردهاند، به نحوی که هزینه مشاوران حقوقی و زمان لازم جهت برخورد با این قوانین و مقررات از توان شرکت خارج گشته است.
۴٫ دخالت عوامل خارج از شرکت ( شرکا، سهامداران، دولت و …) درامورشرکت به حدی است که،عملاکنترل شرکت از دست مدیریت (بنیانگذار) خارج گردیده است.
۵٫ جریان نقدینگی شرکت بیش از حد منفی است و شرکت توان برآوردن تعهدات مالی خود را ندارد.
۶٫ مدیریت در محاسبه هزینه ها و درآمدهای حاصل از حسابهای دریافتنی و موجودی جنسی شرکت، دقت کافی را ندارد.
۷٫ مدیریت برای تامین نقدینگی شرکت، اقدام به دریافت وامهای کوتاه مدت کردهاست.
۸٫ مدیریت قراردادهای بزرگ و پرخطری را منعقد کردهاست که، عملا، از توان شرکت خارج هستند.
۹٫ مشتریان معاملات خود را تکرار نمیکنند.
۱۰٫ علایم وظیفه شناسی در میان کارکنان کمتر مشاهده میشود و اغلب آن ها تنها در وقت اداری در شرکت حضور مییابند(واعظ پور،۱۳۹۲).
۲-۳-۷- مرحله رشد سریع(Go-Go)
مرحله رشد سریع دارای ویژگی های زیر میباشد:
۱٫ شرکت محصولات (خدمات) جدیدی ارائه میکند و از حالت تک محصولی خارج گردیده است.
۲٫ شرکت تلاش میکند سطح خدمات ارائه شده را افزایش دهد.
۳٫ شرکت فروش و موفقیت را یکسان میداند و سود را به عنوان درصد ثابتی از فروش متوقع است.
۴٫ هدف شرکت فروش بیشتر ونفوذدربازاراست،ولی،برنامه مناسبی برای این منظورتدوین نشده است.
۵٫ معمولا قیمت تمام شده کالایی که تولید شده نامعلوم است و یا هزینه های محاسبه شده کمتر از مقدار واقعی است.
۶٫ مدیریت زمان و تمرکز کافی برای هماهنگ کردن امور ندارد و به آزمایش و کسب تجربه به روش سعی و خطا میپردازد.
۷٫ رشد شرکت بر اساس برنامه نیست، بلکه، بر اساس نیاز محیط و به صورت واکنشی است.
۸٫ شرکت دچار کمبود جا و مکان است.
۹٫ محلکار افراد پراکنده است و در هرمکانی که لازم باشد حضور مییابند.
۱۰٫ تعداد جلسات کم و زمان آن ها معمولا کوتاه است و مکان ویژهای برای برگزاری جلسات وجود ندارد.
۱۱٫ شرکت بر محور افراد شرکتدهی شده است و هر گونه تغییری در سطح کارکنان یا مدیریت میتواند باعث بروز تغییرات شدید رفتاری در اداره و یا بقای شرکت گردد.
۱۲٫ مجوز انجام فعالیت برای کارکنان در سطح وسیعی وجود دارد و در صورت بروز اشتباه، بخشوده میشوند.
۱۳٫ انتظار میرود که هر کس، آنچه را لازم است، انجام دهد و برا ی انجام کارها فرهنگ پارتیزانی حاکم است.
۱۴٫ محدوده مسوولیتها مبهم است و بین وظایف کارکنان تداخل وجود دارد.
۱۵٫ مدیریت دچار بحران تفویض اختیار است(همان منبع).
۲-۳-۸- مرحله گذر از رشد سریع
مرحله گذر از رشد سریع دارای ویژگی های زیر میباشد:
۱٫ مدیریت درگیر فعالیتهایی شده است که ارتباطی با فعالیتهای شرکت ندارند.
۲٫ مدیریت در تلاش است تا از هر فرصتی که پیش میآید برای گسترش فعالیتهای شرکت بهره ببرد، اما، دچار بحران تعیین اولویت سرمایه گذاری است.