متغیرها
شاخص آماری
آزمون
گروه ها
خلاقیت هیجانی
خلاقیت شناختی
۸۱٫۳۱
۶۶٫۶۸
میانگین
پیش آزمون
آزمایش
۱۱٫۷۶
۱۳٫۵۲
انحراف استاندارد
۱۰۰٫۲۵
۸۶٫۲۵
میانگین
پس آزمون
۱۰۱٫۲۰
۸۷٫۱۳
میانگین تعدیل شده
۱۳٫۳۷
۱۵٫۳۶
انحراف استاندارد
۸۳٫۶۴
۶۸٫۷۸
میانگین
پیش آزمون
کنترل
۸٫۹۲
۱۰٫۶۳
انحراف استاندارد
۸۴٫۴۲
۷۱٫۰۷
میانگین
پس آزمون
۸۳٫۳۳
۷۰٫۰۶
میانگین تعدیل شده
۸٫۵۸
۸٫۹۳
انحراف استاندارد
نتایج جدول ۴-۴ نشان میدهد میانگین و انحراف استاندارد متغیر خلاقیت شناختی در گروه آزمایش به ترتیب ۸۶٫۲۵ و ۱۵٫۳۶ و در گروه کنترل به ترتیب ۷۱٫۰۷ و ۸٫۹۳ میباشد. همان طور که مشاهده میشود میانگین این متغیر در پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است.
میانگین و انحراف معیار متغیر خلاقیت هیجانی در گروه آزمایش به ترتیب ۱۰۰٫۲۵ و ۱۳٫۳۷ و در گروه کنترل به ترتیب ۸۴٫۴۲ و ۸٫۵۸ میباشد. همان طور که مشاهده میشود میانگین این متغیر هم در پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است.
نمودار۳-۴: مقایسۀ میانگینهای دو متغیر خلاقیت هیجانی و شناختی در دو گروه
۲-۴-یافته های استنباطی پژوهش
تحلیل کوواریانس ترکیبی از تحلیل واریانس وتحلیل رگرسیون است، که اثر نمرات عامل کوواریت از طریق رگرسیون از انحراف متغیر وابسته برداشته می شود و بعد روی نمرات تعدیل شده تحلیل واریانس صورت میگیرد.
با رعایت مفروضات تحلیل کوواریانس ( همگنی ضرایب رگرسیون در گروه ها، همگنی واریانس خطا در گروه ها، خطی بودن متغیر وابسته ومتغیر پیش آزمون، نرمال بودن متغیر وابسته، مستقل بودن داده ها از یکدیگر)، این تحلیل آماری انجام گرفت.
به منظور بررسی تأثیر متغیر مستقل(آموزش توانمندسازی شناختی) بر متغیر های وابسته(خلاقیت شناختی و هیجانی)، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری با خنثی کردن واریانس عامل پیش آزمون ها ( تفاوت های اولیه بین آزمودنی های دو گروه )، استفاده شد (فرضیه اصلی پژوهش).
برای بررسی دو فرضیه فرعی به دلیل وجود یک متغیر وابسته از تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد.
فرضیه اصلی : آموزش توانمند سازی روانشناختی برافزایش خلاقیت شناختی و هیجانی مؤثر است.
جدول۵-۴: آزمون کالمگروف اسمیرنف برای بررسی مفروضه ی نرمال بودن متغیر های خلاقیت شناختی و هیجانی در دو گروه کنترل و آزمایش
آزمونها
متغیرها
گروهها
آزمون کالموگروف-اسمیرنف
آماره
درجه آزادی
سطح معناداری
پیش آزمون
خلاقیت شناختی
آزمایش
۰٫۱۷۳
۱۵
۰٫۲۰۰
کنترل
۰٫۱۸۴
۱۵
۰٫۲۰۰
خلاقیت هیجانی
آزمایش
۰٫۱۵۲
۱۵
۰٫۲۰۰
کنترل
۰٫۱۴۷
۱۵
۰٫۲۰۰
پس آزمون
خلاقیت شناختی
آزمایش
۰٫۱۸۱
۱۵
۰٫۱۶۹
کنترل
۰٫۱۲۹
۱۵
۰٫۲۰۰
خلاقیت هیجانی
آزمایش
۰٫۱۲۵
۱۵
۰٫۲۰۰
کنترل
۰٫۱۸۸
۱۵
۰٫۱۹۶
همان طور که جدول ۵-۴ نشان میدهد مفروضه ی نرمال بودن در پیش آ زمون وپس آزمون متغیرهای خلاقیت هیجانی و شناختی با سطح معناداری بزرگتر از ۰٫۰۵ (۰۵/۰>p) تأیید شد.
جدول۶-۴٫: آزمون F لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها در دو گروه کنترل وآزمایش
متغیرها
شاخص های آماری
درجه آزادی۱
درجه آزادی۲
F
سطح معناداری
خلاقیت شناختی
خلاقیت هیجانی
۱
۱
۲۸
۲۸
۰٫۳۸۴
۱٫۱۶۸
۰٫۵۴۰
۰٫۲۸۹
با توجه به جدول ۶-۴ آزمون F لوین برای بررسی مفروضه ی یکسانی واریانس ها در دو گروه در متغیر های خلاقفیت شناختی و هیجانی با وسطح معناداری ۰٫۲۹۷ و ۰٫۰۵۳تأیید شد. (۰۵/۰>p).
جدول۷-۴: آزمون واریانس (اثرپیلایی) بر ای بررسی شیب رگرسیون در در دو گروه
شاخص آماری
منبع
مقدار
فرضیه درجه آزادی
F
خطای درجه آزادی
سطح معناداری
پیش آزمون خلاقیت شناختی
پیش آزمون خلاقیت هیجانی
گروه
۰٫۰۶۰
۰٫۱۵۰
۰٫۱۳۷
۲
۲
۲
۰٫۷۴
۲٫۰۳
۱٫۸۲
۲۵
۲۵
۲۵
۰٫۴۸۸
۰٫۱۵۴
۰٫۱۸۳
گروه*پیش آزمون ها
۰٫۲۶
۲
۱٫۸۰
۲۵
۰٫۱۴۴
همان طور که در جدول ۷-۴ مشاهده می شود آزمون واریانس (اثر پیلایی) برای بررسی شیب رگرسیون در متغیر های خلاقیت شناختی و هیجانی در دو گروه با و سطح معناداری ۱۴۴/۰ تأیید شد. (۰۵/۰<p).
جدول۸-۴: آزمون ام باکس برای بررسی مفروضه ی برابری ماتریسه ای کوواریانس در دو گروه
آزمون ام باکس
۷٫۲۵۵
F
۲٫۲۳۱
درجه آزادی۱
۳
درجه آزادی۲
۱۴۱۱۲۰٫۰۰
سطح معناداری
۰٫۰۸۲
با توجه به جدول ۸-۴ ازمون ام باکس برای بررسی مفروضه ی برابری ماتریس های واریانس کوواریانس در دو گروه با سطح معناداری ۰٫۰۸۲تأیید شد (۰۵/۰<p).
جدول ۹-۴: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (آزمون اثر پیلایی) بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ خلاقیت هیجانی و شناختی
شاخص آماری
منبع
مقدار
فرضیه درجه آزادی
F
خطای درجه آزادی
سطح معناداری
اندازه اثر
پیش آزمون خلاقیت شناختی
پیش ازمون خلاقیت هیجانی
۰٫۵۰۷
۰٫۴۳۴
۲
۲
۱۲٫۸۵
۹٫۵۸
۲۵
۲۵
۰٫۰۰۱
۰٫۰۰۱
۰٫۵۰۷
۰٫۴۳۴
گروه
۰٫۷۵۵
۲
۳۸٫۴۲
۲۵
۰٫۰۰۱
۰٫۷۵۵
با توجه به نتایج جدول ۹-۴٫ نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (آزمون اثر پیلایی) بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شده خلاقیت شناختی و هیجانی با و سطح معناداری ۰٫۰۰۱ تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان میدهد. یعنی اثر ترکیب خطی دو متغیر خلاقیت شناختی و هیجانی در دو گروه آزمایش وکنترل معنادار است. (۰۱/۰>p).