جدول ۴-۱۴ آماره های توصیفی کیفیت عملکرد
متغیر
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
خطای استاندارد میانگین
کیفیت عملکرد
۹۰
۰۳۶۱/۳
۶۶۰۴۴/۰
۰۶۹۶۲/۰
بر اساس جدول ۴-۱۴ چون میانگین برابر ۰۳/۳ بیشتر از میانگین ثابت ۳ است. بنابرین میزان تأثیر خدمات برونسپاری بر کیفیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیشتر از حد متوسط است.
فرضیه سوم: خدمات برون سپاری بر کیفیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت دارد.
برای آزمودن فرضیه فوق می توان به این صورت زیر نوشت:
فرضیه صفر: خدمات برون سپاری بر کیفیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت ندارد.
فرضیه یک: خدمات برون سپاری بر کیفیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت دارد.
بر اساس آزمون t، می توان گفت که اگر سطح معناداری از مقدار ۰۵/۰ کمتر باشد، فرضیه صفر رد می شود و اگر چنانچه سطح معناداری از مقدار ۰۵/۰ بیشتر باشد، فرضیه صفر رد نمی شود.
جدول ۴-۱۵ آزمون t برای کیفیت عملکرد
متغیر
آماره t
درجه آزادی
سطح معنیداری
اختلاف میانگینها
فاصله اطمینان ۹۵ درصد اختلاف
کران پایین
کران بالا
کیفیت عملکرد
۵۱۹/۰
۸۹
۶۰۵/۰
۰۳۶۱۱/۰
۱۰۲۲/۰-
۱۷۴۴/۰
بر اساس جدول ۴-۱۵ چون سطح معناداری از ۰۵/۰ بیشتر است بنابرین فرضیه صفر رد نمی شود و با اطمینان ۹۵ درصد می توان گفت: خدمات برون سپاری بر کیفیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت ندارد.
۴-۳-۳- پاسخ به پرسش و فرضیه چهارم
پرسش چهارم: تا چه میزان خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مؤثر بوده است؟
برای آزمودن پرسش چهارم، از آزمون تی – استیودنت تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نمونه با یک مقدار ثابت استفاده می شود. برای پاسخ به پرسش چهارم می توان از مقدار ثابت ۳ به عنوان میانگین استفاده کرد. که اگر میانگین میزان تأثیر خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ۳ بیشتر باشد، تأثیر آن بیشتر از حد متوسط است و اگر میانگین میزان تأثیر خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کمتر از ۳ باشد تأثیر آن کمتر از حد متوسط است. نتیجه این آزمون پس از انجام محاسبات در جدول ۴-۱۶ گزارش شده است:
جدول ۴-۱۶ آماره های توصیفی کمیت عملکرد
متغیر
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
خطای استاندارد میانگین
کمیت عملکرد
۹۰
۵۱۳۹/۳
۷۴۰۴۵/۰
۰۷۸۰۵/۰
بر اساس جدول ۴-۱۶ چون میانگین برابر ۵۱/۳ بیشتر از میانگین ثابت ۳ است. بنابرین میزان تأثیر خدمات برونسپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیشتر از حد متوسط است.
فرضیه چهارم: خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت دارد.
برای آزمودن فرضیه فوق می توان به این صورت زیر نوشت:
فرضیه صفر: خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت ندارد.
فرضیه یک: خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت دارد.
بر اساس آزمون t، می توان گفت که اگر سطح معناداری از مقدار ۰۵/۰ کمتر باشد، فرضیه صفر رد می شود و اگر چنانچه سطح معناداری از مقدار ۰۵/۰ بیشتر باشد، فرضیه صفر رد نمی شود.
جدول ۴-۱۷ آزمون t برای کمیت عملکرد
متغیر
آماره t
درجه آزادی
سطح معنیداری
اختلاف میانگینها
فاصله اطمینان ۹۵ درصد اختلاف
کران پایین
کران بالا
کمیت عملکرد
۵۸۴/۶
۸۹
۰۰۰/۰
۵۱۳۸۹/۰
۳۵۸۸/۰
۶۶۹۰/۰
بر اساس جدول ۴-۱۷ چون سطح معناداری از ۰۵/۰ کمتر است بنابرین فرضیه صفر رد می شود و با اطمینان ۹۵ درصد می توان گفت: خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیر مثبت دارد.
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه
امروزه سازمان ها سعی نمی کنند تمامی فعالیت های مورد نیاز را خود انجام دهند، هر سازمانی یک یا دو فعالیت کلیدی را که مزیت ارزش آفرینی دارد برای خود نگه میدارد و سایر فعالیت ها را به بیرون می سپارد (پاکدامن، ۱۳۷۴). در این پژوهش، ضمن معرفی مبانی برون سپاری، به بررسی آثار برون سپاری بر عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پرداخته شد. پس از استخراج داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده نتایجی حاصل شد که در این فصل مورد اشاره قرار میگیرد و سپس پیشنهادهایی جهت رفع نواقص مشاهده شده ارائه میگردد.
۵-۲ نتیجه گیری مبتنی بر یافته های آمار توصیفی پژوهش
۵-۲-۱- خلاصه و نتایج آمار توصیفی متغیر های جمعیت شناختی پژوهش
بر اساس جداول ۴-۱ و ۴-۲، از بین پاسخ دهندگان بیشتر پاسخ دهندگان (حدود ۵۸ درصد) زن و ۴۲ درصد مرد هستند. سن ۸/۱۳ درصد این پاسخ دهندگان بین ۲۰ تا ۳۰ سال، سن ۳/۵۶ درصد پاسخ دهندگان بین ۳۱ تا ۴۰ سال و سن ۶/۲۷ درصد آن ها بین ۴۱ تا ۵۰ درصد میباشد.
بر اساس جدول ۴-۳ تحصیلات ۷/۵ درصد نمونه آماری دیپلم، حدود ۳/۲ درصد آن ها فوق دیپلم میباشد و بیشتر آن ها حدود ۱/۵۹ درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند. تحصیلات ۳۳ درصد نمونه آماری، فوق لیسانس و بالاتر میباشد. به طور کلی بیشتر پاسخ دهندگان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
بر اساس جدول ۴-۴، سابقه کاری ۷/۲ درصد پاسخ دهندگان بین یک تا پنج سال میباشد. ۹/۲۳ درصد پاسخدهندگان سابقه کاری بین شش تا ده سال است. بیشتر پاسخ دهندگان حدود ۸/۳۹ درصد آن ها سابقه کاری ۱۱ تا ۱۵ سال دارند. ۷/۳۰ درصد پاسخ دهندگان سابقه کاری بیش از ۱۵ سال دارند. به طور کلی سابقه کاری پاسخ دهندگان بیش از ۵ سال است.
بر اساس جدول ۴-۵، پست سازمانی بیشتر پاسخ دهندگان حدود ۹۵ درصد، کارشناس و کارشناس مسئوول و پست سازمانی کمتر پاسخ دهندگان حدود ۸/۵ درصد، معاون و مدیر اداره میباشند.
۵-۲-۲- خلاصه و نتایج آمار توصیفی متغیر های اصلی پژوهش
طبق جدول ۴-۶ عامل ” صرفه جویی در منابع ” از میان عوامل چهار گانه کارایی عملکرد بالاترین میانگین (۵۳/۳) را داشته و حاکی از این است که تأثیر خدمات برون سپاری بر عامل صرفه جویی در منابع نسبت به سایر عوامل