بنابرین با توجه به موارد فوقالذکر، موارد زیر را به طور خلاصه میتوان به عنوان مزایایی ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) ذکر نمود:
-
- ایجاد مدیریت علمی بهتر در اداره بیمارستان
-
- ایجاد نظم منطقی در واحدهای مختلف
-
- افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات شامل؛ پذیرش، بستری، ترخیص، خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی، خدمات اداری و مالی
-
- ارتقای کیفیت خدمات درمانی به همراه افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمات
-
- افزایش دقت در تهیه، ثبت، نگهداری و ارسال به موقع گزارشهای درمانی
-
- بهبود اقتصاد و درمان با صرفهجویی در وقت پرسنل و جلوگیری از هدر رفتن مواد مصرفی و دارویی
-
- افزایش امکان کنترل مدیریت بر فعالیت های روزمره بیمارستانی
-
- امکان دسترسی به اخرین اطلاعات بخشهای مختلف و نظارت مستقیم بر امور بیمارستان
- امکان تهیه گزارشهای مختلف مدیریت
کاهش تخلفات پزشکی: از آنجا که در سیستم HIS ثبت ساعات و فعالیتهای پزشکی، دقیق و غیرقابل تغییر است، به طور حتم تخلفات پزشکی نیز در سطح بیمارستانها کاهش مییابد (کرونلهم،۱۳۸۲ :۲۶-۲۵).
به همین دلیل ارزیابی مستمر ضرورت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعات بیمارستانی است و هدف آن، توجه به مسایل مؤثر در این سیستم میباشد ساختار بیمارستانها و به خصوص بیمارستانهای دولتی کرمانشاه نیز با توجه به استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستان بی نیاز از این ارزیابی نبوده و ارزیابی بر سنجش ارزش نسبی پدیده ها با بهره گرفتن از معیار های معین مطرح شده تأکید دارد و هدف از انجام تحقیق ارزیابی تعین میزان مطابقت کار انجام شده در هر بیمارستان و مقایسه سیستم اطلاعاتی و کیفیتی سیستم و رضایت کاربر در بیمارستانهای دولتی سطح کرمانشاه میباشد و به دنبال میزان تحت پوشش گرفتن سیستم his در کرمانشاه در بیمارستانهای دولتی تاچه حد است میباشد و نیز با کمک این تحقیق میزان رضایت کاربران از استفاده این برنامه و میزان کیفیت سیستم اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سیستم های مورد استفاده در بیمارستانها مناسب میباشد و کیفیت سیستم اطلاعات آن ها نیز کافی و مناسب است و نقاط ضعف آن در چه قسمتهایی دیده می شود آیا در بیمارستانها تا حدی که قابلیت های سیستم اطلاعات از دیدگاه های کاربران متفاوت سنجیده رضایت ایجاد شده و از کیفیت مناسب برخوردار است تا بتوان به ارتقای سیستم اطلاعات بیمارستانی کمک نمود.
۱-۵ سؤالهای پژوهش
در این پژوهش میخواهیم ارزیابی کارایی سیستم اطلاعات بیمارستانی در مورد مطالعه بیمارستانهای دولتی کرمانشاه بررسی کنیم و به این سؤالها پاسخ دهیم که:
۱-۵-۱ سؤال اصلی
بررسی کارایی سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه.
۱-۵-۲ سؤالهای فرعی
کیفیت سیستم اطلاعاتی بیمارستان بر رضایت کاربر از سیستم مؤثر واقع میگردد؟
کیفیت اطلاعات سیستم بیمارستان بر رضایت کاربر کاربر از سیستم مؤثر واقع میگردد؟
۱-۶ اهداف انجام پژوهش
هر تحقیق و پژوهش به منظور رسیدن به هدف یا اهدافی انجام میگیرد و در واقع آن هدف است که پژوهشگر را به انجام پژوهش وا میدارد، و انگیزه ای است برای شروع پژوهش و به اتمام رساندن آن.
هدف کلی:
بررسی کارایی سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه.
اهداف جزئی:
-
- تعیین رابطه بین کیفیت سیستم و رضایت کاربر از سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
-
- تعیین رابطه کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر از سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
-
- تعیین میانگین (میزان) کیفیت اطلاعات در سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
-
- تعیین میانگین (میزان) کیفیت سیستم در سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
-
- تعیین میانگین (میزان) رضایت کاربر در سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
-
- تعیین میانگین نمره کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
-
- تعیین میانگین نمره نهایی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی.
- تعیین میانگین نمره نهایی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در بیمارستان های مختلف.
۱-۷ سئوالات پژوهش:
-
- چه رابطه ای بین کیفیت سیستم و رضایت کاربر از سیستم های اطلاعات بیمارستانی رابطه وجود دارد؟
-
- چه رابطه ای بین کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر از سیستم های اطلاعات بیمارستانی رابطه وجود دارد؟
-
- میانگین کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در چه حدی میباشد؟
-
- میانگین کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در چه حدی میباشد؟
-
- میانگین کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در چه حدی میباشد؟
-
- میانگین رضایت کاربر از سیستم اطلاعات بیمارستانی در چه حدی میباشد؟
-
- آیا میانگین نمره کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی در جامعه آماری پژوهش به تفکیک نوع کاربران (کادر اداری، کادر درمان) متفاوت است؟
-
- آیا میانگین نمره نهایی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی متفاوت است؟
- آیا مقایسه میانگین نمره نهایی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در بیمارستان های مختلف متفاوت است؟
فرضیات پژوهش:
-
- به نظر میرسد بین کیفیت سیستم و رضایت کاربر از سیستم های اطلاعات بیمارستانی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد بین کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر از سیستم های اطلاعات بیمارستانی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد، میانگین کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد متوسط (نسبتاً مطلوب) میباشد.
-
- به نظر میرسد، میانگین کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد متوسط (نسبتاً مطلوب) میباشد.
-
- به نظر میرسد، میانگین رضایت کاربر از سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد متوسط (نسبتاً مطلوب) میباشد.
-
- به نظر میرسد، میانگین نمره کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی در جامعه آماری پژوهش به تفکیک نوع کاربران (کادر اداری، کادر درمان) متفاوت است.
-
- به نظر میرسد، مقایسه میانگین نمره نهایی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی متفاوت است.
- به نظر میرسد، مقایسه میانگین نمره نهایی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر در بیمارستان های مختلف متفاوت است.
۱-۸ قلمرو پژوهش
۱-۸-۱ قلمرو موضوعی پژوهش: