۳-۲-۲-ویژگی زبانی آثار منظوم علیرضا قزوه
بیشتر آثار شاعران بزرگ دارای ویژگیهای زبانی و ادبی خاصی است که آن اثر ادبی را از دیگر آثار شاعران دیگر متمایز می کند. این ویژگیها نشان دهندهی فکر و شخصیت شاعر و نویسنده است.
از ویژگیهای زبانی آثار منظوم علیرضا قزوه به چند مورد اشاره میکنیم که به با توجه به استفاده بیشتر و بارز بودن این ویژگیها در آثار ایشان، مرتب گردیدهاست.
۳-۲-۲-۱-استفاده فراوان از لغات و اصطلاحات عربی
از ویژگیهای زبانی قزوه یکی استفاده فراوان از لغات و اصطلاحات عربی است. این ویژگی نشان از مذهبی بودن وی است. چرا که بیشتر لغات و اصطلاحات استفاده شده، از آیات و روایات اسلامی است.
به چند مورد از این ویژگی زبانی قزوه با آوردن شاهد مثالها اشاره میکنیم.
یاربّ به حقّ سیّد و سالارِ انبیاء/ یاربّ به حقّ هرچه نبی تا ابوالبشر. (قزوه، ث، ۱۳۹۰: ۲۵۳)
یاربّ به حق آیهی «والشّمس والضُحی»/ یاربّ به حق سورهی «النجم» و «القمر». (همان: ۲۵۳)
هوالعشق و هوالحیّ و هوالهو خوشا هوهو زدن با حضرت او
(همان: ۲۵۷)
شکستم در قصیده، درعزل، ای جان شور و شعر تو را وقتی که در فریاد «ادرک یا اخا» دیدم (همان: ۲۴۶)
می یی خواهم که باشد نغمهی او هوالعشق و هوالحیّ و هوالهو
(همان: ۲۶۰)
تسبیح توست رشته تعقیب واجبات قد قامت الصّلاتی و حیّ علی الصَلات
(همان: ۲۱۷)
گفتم: برای عاطفهای که در ما مردهاست رحم الله من یقرء الفاتحه مع الصلواه
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(قزوه، ج، ۱۳۹۰: ۵۴)
نذر دلم کن امشب سلسله الذهب را چیست به غیر زنجیر سلسلههای عرفان
(قزوه، ث، ۱۳۹۰: ۸۴)
اندکی بالاتر از آبادی تسلیم محض صاف میآیی سر کوی «صراط المستقیم»
(همان: ۸۶)
عشق یعنی قاف و لام «قل هو الله احد» عشق یعنی بای «بسم الله الرحمن الرحیم»
(همان: ۸۶)
اینک ببین که غرق گل بوسه می شود دیوارهای ساده دارالامارهات
(همان: ۳۰)
امشب ازکوی بنبست، با پای سر میتوان رست
روشن چراغ دل و دست، با نور «امّن یُجیب» است
(همان: ۳۹)
گفت: پیرت کیست؟ گفتم: عشق رضی الله عنده گفتم: عاشق نیستی گفتم: به قران مجید…
(همان: ۴۵)
گفت: لا گفتم ولی پایانش«الاالله» بود گفتم: اما آن که میبایست، حرف را شنید
(همان: ۴۵)
اشهد ان لا… شهادت، اشهد ان لا… شهید محشر الله الله است، میدانی چرا؟
(همان: ۱۱۴)
صاحب«حی علی… »! لقمه نوری برسان سحر از راه رسیدهست، اذان را چه کنم؟
(همان: ۳۵)
ناز شدم، نور شدم، سورهی انگور شدم گفت هؤالعشق بگو، گفت هؤ النور بخوان
(همان: ۹۶)
ای آیینه «لست علیهم بمسیطر» دریاب مرا، حضرت شمس الحق تبریز!
(همان: ۹۹)
یا « انها النفس… » بخوانیم و بگوییم و زمرگ نترسیم «توکلت علی الله»
(قزوه، ح، ۱۳۹۰: ۴۴)
تعالی الله خود لبیک اللهم لبیکی چه لبیکی که در هفت آسمان پیچیده هوهویت
(قزوه، ث، ۱۳۸۹: ۱۰۱)
۳-۲-۲-۲-استفاده فراوان از اسمهای اساطیری و تاریخی
یکی دیگر از ویژگیهی زبانی آثار منظوم علیرضا قزوه، استفاده از اسمهای اساطیری و تاریخی است. قزوه با آوردن اسمهای اساطیری و تاریخی در آثار خود، علاقه و رغبت خود را به تاریخ کهن ملی و قهرمانان اسطورهای میهن خود نشان داده است. قزوه با یادآوری نام آنان و الگو گرفتن از رشادتها و جوانمردیهای آنان، راه را به نوگرایان و انسانهای معاصر خود نشان میدهد.
شبی تار و دلگیر و سرد و سیاه سیاووش و رستم، گرفتار چاه
(قزوه، ث، ۱۳۸۹: ۲۷۸)
همه پهلوانان البرز کوه ز دیوان و اهریمنان در ستوه